Opóźniony lot, czyli niespodzianki podczas podróży

0
35

Opóźniony lot może skutecznie wyprowadzić z równowagi, tym bardziej że samolotem podróżuje się przeważnie na dużych dystansach i ciężko w jakiś sposób nadrobić stratę czasu.

  1. Jakie prawa ma podróżujący, gdy lot jest opóźniony?
  2. Czy możliwa jest rekompensata za opóźniony lot?
  3. Kiedy złożyć reklamację?

Ciągnące się w nieskończoność godziny oczekiwania na lotnisku nie należą do przyjemnych chwil. Już sam fakt opóźnienia lotu skutecznie psuje nastrój. Co robić w takich sytuacjach? Czy przewoźnik ponosi za taki obrót spraw odpowiedzialność finansową?

Jakie prawa ma podróżujący, gdy lot jest opóźniony?

Gdy zdarzy nam się sytuacja, że nasz lot jest opóźniony, warto wiedzieć, jakie prawa nam w tej sytuacji przysługują. Opóźniony lot to taki, na który czekamy 3 godziny lub więcej. W takiej sytuacji przewoźnik ma obowiązek zadbać o podróżnych. Co to znaczy? Powinien im zapewnić posiłki i napoje, a jeśli lot ma się odbyć następnego dnia, przewoźnik powinien zadbać o bezpłatny transfer poszkodowanych do hotelu (bezpłatny nocleg), a także z hotelu na lotnisko. Poza tym powinno nam się zagwarantować dostęp do maila i rozmowy telefonicznej.

Czy możliwa jest rekompensata za opóźniony lot?

Opóźniony o 3 godziny (lub więcej) lot daje nam prawo do ubiegania się o rekompensatę w postaci odszkodowania od linii lotniczych. Kiedy możemy podjąć starania? Na przykład wtedy, kiedy nastąpiła awaria samolotu. Możliwość ubiegania się o odszkodowanie jest ograniczona, gdy opóźnienie spowodowane było tak zwanymi przyczynami nadzwyczajnymi, do których należą zdarzenia, na które przewoźnik nie ma wpływu. Zalicza się do nich: bardzo złą pogodę uniemożliwiającą lot, strajki pracowników lotniska, niestabilną sytuację polityczną kraju, z którego wylatujemy, a także okoliczności, w których z jakichś przyczyn może być zagrożone zdrowie i życie podróżników. Co ciekawe, wysokość odszkodowania zależy od tego, ile kilometrów miała potencjalna podróż – im więcej kilometrów, tym wyższa kwota odszkodowania. Gdy linia lotnicza zapewni lot zastępczy, również nie oznacza to, że nasze szanse na odszkodowanie przepadły – będzie ono po prostu niższe o 50%.

Kiedy złożyć reklamację?

Jeśli wydaje się nam, że zostały spełnione wszystkie warunki, które zapewniają nam odszkodowanie za opóźniony lot, musimy złożyć reklamację. Należy zrobić to jak najszybciej. Odpowiedzi i decyzji możemy się spodziewać w przedziale czasu od 30 do 60 dni. Aby wspomóc się w walce o odszkodowanie, możemy zwrócić się do firm zajmujących się takimi sprawami https://givt.com/pl/opozniony-lot/ albo samodzielnie wypełnić wniosek na stronie przewoźnika.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here